Auto’s importeren blijft onverminderd populair. Waar dit eerst voor slechts een kleine groep de normaalste zaak van de wereld was, zo anders is dit anno nu. Steeds meer mensen ontdekken het grote prijsverschil met bijvoorbeeld onze oosterburen. Dit doet hen over hun “angst” heenstappen. Een angst die eigenlijk geheel onterecht boven dit fenomeen hangt.
Als het gaat om importeren van auto’s, dan is Duitsland nog steeds verreweg het meest populair. Dit heeft een aantal redenen. Eén van deze redenen is dat het aanbod van zowel nieuwe als van gebruikte auto’s hier enorm te noemen is. Een tweede reden is uiteraard de prijs, want in Duitsland krijg je simpelweg veel meer auto voor je geld. Een derde reden wordt gevonden in het feit dat Duitsland een heel betrouwbaar land is om een auto te kopen. Verkoop van auto’s is hier aan strenge wetgeving en strikte regels gebonden. Autodealers die zich hier aan onttrekken kunnen rekenen op strenge sancties, waarvan hoge boetes een onderdeel zijn.
Als we inzoomen op welke auto’s er dan met name geïmporteerd worden, dan valt op dat dit steeds meer de auto’s zijn uit de duurdere prijsklassen. Op zich is dit niet moeilijk te verklaren. De kopers van deze auto’s (voornamelijk BMW, Mercedes -en Audi rijders) zijn kritisch en nemen niet graag genoegen met minder. Kunnen ze de auto van hun wensen in Nederland niet vinden, dan is de kans groot dat hen dit in Duitsland wel lukt. De zekerheid van “Europese garantie” en de eerder genoemde betrouwbaarheid van de Duitse autodealers zijn bepalende factoren voor deze groep om te besluiten tot importeren over te gaan.
De meeste mensen die zo’n duurdere auto buiten onze landsgrenzen kopen doen dit in de regel niet zelf. Zij besteden dit voor het overgrote deel uit. De kosten die hiermee gemoeid zijn worden vaak ruimschoots terugverdiend door de veel lagere aankoopprijs van de auto. Daarnaast hoeven zij zich geen zorgen te maken om al het regel -en papierwerk dat bij het importeren van auto’s komt kijken. De verwachting voor dit jaar is dan ook een verdere toename van het aantal importauto’s op de Nederlandse wegen.